TTM4100 - Kommunikasjon - Tjenester og nett

Karakterfordeling

ABCDEF0761283

Semester

Faglig Innhold

Emnet fokuserer på datanettverk, som involverer mange konsepter, protokoller og teknologier som er vevd sammen på en intrikat måte. Det brede spekteret av elementer presenteres etter ovenfra-ned-tilnærmingen, det vil si ved å begynne med applikasjonslaget og jobbe seg ned mot det fysiske laget. Elementer som inngår i emnet er referansemodeller (f.eks. OSI og TCP/IP), svitsjing og rutingsprinsipper, nettverkselementer, tjenester og protokoller som er mye brukt på Internett. Innenfor applikasjonslaget vil det legges vekt på arkitektur og protokoller for Domain Name System (DNS), web og e-post. Det gis også en introduksjon til multimediasystemer, trådløse og mobile nettverk, og grunnleggende kommunikasjonssikkerhet.

Læringsmål

A. Kunnskaper: Emnet skal gi kunnskap om og grunnleggende forståelse av: 1) De mest fundamentale konsepter, prinsipper og teknologier som er grunnlaget for kommunikasjonsnett og tjenester. Dette inkluderer arkitektur og prinsipper som omhandler nettbaserte tjenester, svitsje- og rutingteknikker, funksjonalitet og protokoller i nettets fem ulike kommunikasjonslag, og bruken av transportlagsprotokoller i design av nettapplikasjoner. 2) Trådløse og mobile nett. 3) Multimedia over nett. 4) Kommunikasjonssikkerhet. B. Ferdigheter: 1) Å kunne resonere og drøfte arkitektur, prinsipper, og teknologier ved design og implementering av kommunikasjonsnett og tjenester. 2) Å kunne forklare hvordan og hvorfor nettets fem lag fungerer. 3) Å kunne kommunisere, resonere og drøfte trådløse og mobile nett, og bruk av multimedia over nettet. 4) Å kunne designe og implementere elementære nettapplikasjoner som utnytter transportlagsprotokollen. 5) Å kunne sørge for grunnleggende sikkerhet i kommunikasjon over nett. Emnet lærer grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og kompetanser bak digital kommunikasjon og Internett. Av den grunn bidrar det indirekte til samtlige FNs bærekraftsmål der digitale løsninger kan dra nytte av allestedsnærværende tilgang til en kommunikasjonsplattform, men kanskje særlig: - Mål 4 "Sikre inkluderende og rettferdig kvalitetsutdanning og fremme livslang læring for alle" ("Infrastrukturløsninger som gir Internett-tilgang; nedlastbart digitalt innhold; digitale plattformer og fjernlæringsprogrammer"). - Mål 9 "Bygge robust infrastruktur, fremme inkluderende og bærekraftig industrialisering og fremme innovasjon" ("Industrielt tingenes internett (IIoT); 5G-nettverkstilkobling for å muliggjøre industriell automasjon og tilhørende effektivitetsgevinster; samarbeidsmuligheter på tvers av team muliggjort av digitale plattformer").

Lenker