TMM4220 - Innovasjon ved Design Thinking

Karakterfordeling

BeståttIkke bestått1360

Semester

Faglig Innhold

I dette emnet vil man gjøre et dypdykk i Design Thinking – en empatidrevet, menneskesentrert, og hurtig prototype-drevet innovasjonsmetode. Design Thinking brukes for å takle utfordringer forbundet med utvikling av nye produkter, teknologisk innovasjon, tjenester, forretningsmodeller, brukeropplevelser, prosesser og/eller systemer. Hovedmålet med kurset er å gjøre studenter i stand til å drive idegenerering, starte, kjøre og fullføre innovasjonsprosjekter som har signifikant og meningsfull innvirkning for pionerende organisasjoner og industrier. Kurset omfatter intensive økter med hvordan finne behov, empati, observasjon, dypdykk, etnografiske undersøkelser, brain-/bodystorming, idegenerering og hurtig prototyping alt i kontekst av å skulle takle banebrytende teknologiske utfordringer og løse strategiske mål i industrien. For mer informasjon: http://www.pracademy.co/tmm4220 . Vår primære kilde til kommunikasjon vil være kursets hjemmeside . Vi vil ikke bruke Blackboard. For individuell kommunikasjon, vil vi bruke e-post.

Læringsmål

Kunnskap : Studentene vet hvordan man skal nærme seg innovasjonsutfordringer fra et menneskesentert perspektiv. De forstår at de beste innovasjonene vanligvis er de som adresserer dype menneskelige behov - noe som peker på mening og den menneskelige erfaringen. De anerkjenner at en tverrfaglig tilnærming til innovasjon er en kraftig måte å inkludere perspektiver for mange forskjellige typer mennesker, og at mangfold er nøkkelen til utviklingen av kontinuerlige og radikale innovasjoner. Studentene avdekker også viktigheten av å nærme seg innovasjonsprosjekter med et prototypesett, hvor iterasjoner, prøving og feiling og jevn feil er alle en del av en verdifull og kreativ læringsprosess. Ferdigheter : - Studentene er i stand til å ha empati med en bred gruppe interessenter for å forstå deres behov gjennom etnografisk metode. - Studentene kan definere og omdefinere innovasjonsutfordringer ved å stille de riktige spørsmålene, og ikke nødvendigvis fokusere på de riktige svarene. - Studentene er i stand til å utvikle mange kreative ideer gjennom strukturert brainstorming. - Studentene er i stand til å utvikle raske prototyper for å få ideene deres til virkelighet så raskt som mulig, og få tilbakemelding. Generell kompetanse : Studentene får bredere aksept til å håndtere tvetydighet og usikkerhet i sitt faglige og personlige liv. De lærer også å jobbe med mange forskjellige personer i raske, dynamiske, tverrfaglige teaminnstillinger. Studentene får også kompetanse til å nærme seg mange forskjellige problemer og utfordringer med et åpent, kreativt, empatisk og prototype-drevet sinnssett.

Lenker