Faglig Innhold
Innføring i 'Universell Utforming'/'Inkluderende Design/'Design for Alle'; - Fagfeltets ulike definisjoner og anvendt terminologi - De 7 prinsippene for universell utforming som grunnlag for designprosess/prosjekt - Analyse og (re)design av produkter, miljø, tjenester, osv. med fokus på universell utforming og stigma-fri design - Designmetodikk og strategi knyttet til menneskesentrert design - Gjennomføring av et praktisk prosjektarbeid, dvs. design av produkt, fysisk miljø, tjeneste, osv. med utgangspunkt i overnevnte terminologi - Involvering av representanter fra målgruppen - med god kjennskap og erfaring med produkter, miljø, tjenester, osv. - i designprosessen - Menneskestyrt design i et samfunnsperspektiv; fra lokalt til globalt (bla. ift. medborgerskap, diskrimineringsloven og menneskerettigheter generelt)
Læringsmål
Kunnskap: Kandidaten - kan definere og beskrive 'Universell Utforming'/'Inkluderende Design/'Design for Alle' som designpraksis, og differensiere mellom de ulike begrepene som er knyttet til fagfeltet - kan beskrive og analysere produkt, miljø, tjeneste, osv. i lys av de 7 prinsippene for universell utforming - kjenner til variasjoner i menneskers funksjonsevner og forutsetninger, og kan sette dette inn i et brukerperspektiv - forstår grunnleggende antropometri, ergonomi og etnografi - kan analysere og forstå hvordan man kan planlegge og utvikle produkter, omgivelser, tjenester, osv. som ivaretar likeverd og lik deltakelse for alle - kan forholde seg til hvordan regelverket brukes på en formålstjenlig måte Ferdigheter: Kandidaten - skal kunne bringe en 'Universell Utforming'/'Inkluderende Design/'Design for Alle' tilnærming til en eksisterende design - eller utviklingsprosess - kan vurdere tilgjengelighet for grupper med stort mangfold og sammensatte forutsetninger - kan benytte seg av tilgjengelige databaser og andre kilder i designprosessen - kan vurdere prosjekter; med hensyn til funksjon, inkludering, semantikk, stigma, (sosial) bærekraftighet, osv. - og deretter kunne drøfte og avgjøre hvilke tiltak som kan iverksettes - kan anvende menneskesentrert designmetodikk i arbeidet med å utvikle produkter, fysiske miljø, tjenester, osv. - er i stand til å visualisere en designprosess fra idemyldring til ferdig produkt eller produktkonsept - har ferdigheter i å beskrive prosess og resultat i en rapport basert på IMRoD Generell kompetanse: Kandidaten - kan gjennomføre prosjektarbeid med inkludering og tilgjengelighet for alle på en demokratisk, bevisst, målrettet og reflektert måte - forstår betydningen av universell utforming i et samfunnsmessig perspektiv - lokalt og globalt - kan vurdere produkter, miljø, tjenester, osv. med utgangspunkt i menneskerettighetene - kan reflektere over eget og andres arbeid på en objektiv og konstruktiv måte