Faglig Innhold
Introduksjon til systemutvikling, objektorientert analyse og design, Unified Modeling Language (UML), dokumentasjon basert på modelldrevet utvikling, testing, interessentanalyse, risikostyring, kost-/nytteanalyse, prosjekt, Java, Swing (Java-bibliotek)¬ og relasjonsdatabase.
Læringsmål
Etter å ha gjennomført emnet skal kandidaten ha følgende samlete læringsutbytte: KUNNSKAPER Kandidaten: - kan gjøre rede for prinsippene for iterativ, inkrementell og smidig systemutvikling - har satt seg inn i hvordan et prosjekt styres, dokumenteres og gjennomføres - har innsikt i hvordan Java og relasjonsdatabaser kan integreres for å utvikle et enhetlig informasjonssystem - kan gjøre rede for ulike typer tester og teststrategier FERDIGHETER Kandidaten kan: - bruke en systemutviklingsmodell til å utvikle et informasjonssystem - designe implementeringsuavhengige objektorienterte informasjonsmodeller basert på Unified Modeling Language (UML) - bruke informasjonsmodeller til å dokumentere informasjonssystemets visjon, krav, arkitektur og design - sette opp interessent- og risikoanalyse samt å håndtere kostnads- og ressursstyringen knyttet til aktuelt prosjekt GENERELL KOMPETANSE Kandidaten: - kan jobbe effektivt og målrettet i et team mot et felles mål - kan dele og formidle informasjon og kunnskap med teamdeltakere og oppdragsgivere - har respekt for etiske regler knytt til utviklingen av informasjonssystem - har utviklet gode skrive- og framstillingsferdigheter både på norsk og engelsk - har praktisk erfaring med å anvende programmerings- og databasekompetanse i samspill med en systemutviklingsmodell for å løse virkelighetsnære problemstillinger