SMØ1001 - Mikroøkonomi

Karakterfordeling

ABCDEF316782503859

Semester

Faglig Innhold

1.Introduksjon til mikroøkonomisk analyse 2.Konsumentenes tilpasning - Budsjettbetingelsen og konsumentens preferanseordning - Virkning av pris- og inntektsendringer - Etterspørselsfunksjoner og elastisiteter - Tilbud på arbeid 3. Bedrifters tilpasning - Produksjonsteori - Optimal bruk av innsatsfaktorer - Kostnadsteori - Profittmotivet 4. Markedsteori - Fullkommen konkurranse - Hvordan skatt og subsidier påvirker markedslikevekten - Markedslikevekt og effektivitet 5. Ufullkommen konkurranse - Monopol - Prisdiskriminering - Ulike former for oligopol/duopol - Stackelberg modellen - Spill - Andre årsaker til ufullkommen konkurranse - Ufullkommen konkurranse og effektivitet 6. Markedssvikt og offentlig politikk - Fellesgoder - Eksternrealiteter - Felles ressurser

Læringsmål

Kunnskap Du skal: - Opparbeide grunnleggende innsikt i prinsippene for mikroøkonomisk analyse og dens anvendelser innenfor ulike markeder. - Opparbeide kunnskap om hvordan bedrifter og individer står overfor økonomiske valg i en markedsøkonomi. - Vite hvordan samspillet mellom konsumenter og produsenter skaper likevekt. - Vite hvordan konsumentens etterspørsel påvirkes av priser og inntekter. - Ha kjennskap til hvordan bedriftens tilbud og etterspørsel etter innsatsfaktorer påvirker priser og inntekt. - Kunne vise hvordan bedriftens tilbud og dens etterspørsel påvirkes av produkt- og faktorpriser - Vite hvordan næringslivet kan nyttiggjøre seg mikroøkonomisk kunnskap Ferdighet Du skal kunne: - Beskrive hvordan nyttemaksimering kan anvendes til å avlede etterspørselen etter varer og tjenester. - Beskrive hvordan bedriftens ønske om maksimal avkastning eller profitt kan anvendes til å avlede tilbud av varer og tjenester i en markedsøkonomi. - Forklare forskjellen på ulike markedsformer som perfekt konkurranse, monopol og oligopol. - Forklare hvordan priser og produksjonsvolum bestemmes under ulike markedsforhold. - Forklare hva som menes med effektivitet i økonomisk forstand, og foreta enkle vurderinger av hvorvidt en markedsøkonomi er effektiv i økonomisk forstand. - Forklare hvordan ulike markedsinngrep påvirker den økonomiske effektiviteten. - Anvende matematisk optimering av funksjoner med en eller flere variabler på grunnleggende økonomiske optimeringsproblemer. - Gjøre rede for om det er produsentene eller konsumentene som belastes av en avgift i et marked. - Anvende kunnskap fra bedriftsøkonomien i analysen av blant annet produksjonsteorien og markedsøkonomien - Synliggjøre nytten næringslivet har av innsikt i mikroøkonomi - Forstå årsaker til offentlig inngrep i økonomien og analysere utfordringer knyttet til tilpasningene Generell kompetanse Du skal: - Gjennom dette kurset utvikle en kritisk holdning til faglig analyse. - Stimulere til å vurdere økonomiske mål mot andre samfunnsmessige hensyn. - Være i stand til å koble mikroøkonomiske teori til den enkelte virksomhet og sektor - Kunne kople kunnskap fra andre fag i bachelorutdanningen som bedriftsøkonomi og markedsføring til framstillingen av mikroøkonomi

Lenker