PPU4603 - Pedagogikk 3 for Lektor 8-13

Karakterfordeling

ABCDEF558848004

Semester

Faglig Innhold

Emnet er en del av profesjonsfaget i lektorutdanningen, og det siste av i alt tre pedagogikkemner. Fokus i dette emnet er læreren i skolen og skolen i samfunnet. Studenten skal forstå sammenhenger mellom lærerens profesjonsutøvelse, skolens praksiser og utdanningspolitikk. Det å snakke, lese og skrive et språk (fagspråk) utvikler studenten til en selvstendig lærer. I emnet legges vekt på å kritisk drøfte ulike teoretiske posisjoner, etiske perspektiver og forskningsmetoder.

Læringsmål

Kunnskap Studenten - har kunnskap om utdanningshistorie og utdanningspolitikk - har kunnskap om lærerens rolle i skolen som organisasjon og skolen i samfunnet - har kunnskap om ungdomskultur og innsikt i ungdomskultur i samfunnet · Ferdigheter Studenten - kan reise pedagogiske og drøfte problemstillinger og drøfte disse kritisk og selvstendig - kan benytte teoretisk og empirisk kunnskap til å utvikle pedagogiske praksiser - kan diskutere utdanningspolitiske føringer, ideologier og praksiser i utvikling av en demokratisk skole og et demokratisk samfunn - kan kritisk reflektere over og anvende ulike vurderingsformer Generell kompetanse Studenten - kan drøfte danning, demokrati og likeverd ut fra teoretiske og etiske perspektiver - har grunnleggende innsikt i samfunnsvitenskapelig forskningsmetode og vitenskapsteoretiske problemstillinger i utdanningsforskning - kan forstå skolen som institusjon i et historisk og politisk lys - har en profesjonell holdning til og kan kritisk reflektere over lærerens handlingsrom i lys av utdanningspolitiske føringer, personetiske perspektiver og kontekstuelle forhold - kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens profesjonelle samarbeid

Lenker