Faglig Innhold
PED1002 gir en innføring i pedagogisk psykologi. Pedagogiske og psykologiske teorier om læring, utvikling, motivasjon og selvoppfatning er sentralt i emnet. Teoriene brukes til å belyse og diskutere pedagogiske problemstillinger om barn og unges oppvekst, utdanning og livskvalitet. Emnet vektlegger samfunnsaktuelle problemstillinger i pedagogikken knyttet til skole og fritid, formelle og uformelle arenaer. Videre diskuteres forholdet mellom individ og omgivelser og hva det betyr for den enkeltes livsmuligheter. I emnet drøftes forutsetninger for læring og utvikling i et livslangt perspektiv. Spørsmål om hvordan læringsmiljøet kan tilrettelegges for å fremme læring, motivasjon og utvikling er sentralt. I PED1002 drøftes det hvordan endringer i samfunn og kultur påvirker barn og unges vilkår for læring, utvikling og verdier. Emnet er obligatorisk for å få godkjent full fordypning i pedagogikk. Emnet er ett av fem emner i årsstudiet i pedagogikk.
Læringsmål
Målet med studiet er å gi innsikt i psykologiske prosesser som er viktige for å forstå og å kunne legge til rette for læring, utvikling og livskvalitet for mennesker i alle aldersgrupper, og med et særlig fokus på barn og ungdom. Studentene skal tilegne seg bred kunnskap om sentrale temaer og teorier innenfor fagområdet: - Sentrale teorier om læring og læringsmiljø - Sentrale teorier om barn og unges utvikling - Sentrale teorier om motivasjon og selvoppfatning Studentene skal utvikle ferdigheter i å: - anvende faglig kunnskap på teoretiske og praktiske problemstillinger. - anvende kunnskap på teoretiske og praktiske problemstillinger. - anvende kunnskap for å belyse pedagogisk praksis. - skrive akademiske tekster. Studentene skal tilegne seg kompetanse som setter dem i stand til å utveksle synspunkter og erfaringer innenfor fagområdet.