Faglig Innhold
1. Introduksjon - Motivasjon: gevinster av merkevarebygging - Norske og internasjonale eksempler på sterke merkevarer - Grunnleggende begreper i merkevareteorier - Teoretisk overblikk - Gjennomgang av kursopplegget 2. Merkekjennskap - Betydningen av merkekjennskap - Ulike typer merkekjennskap - Måling av merkekjennskap - Utvikling av merkekjennskap - Norsk case-oppgave 3. Merkeassosiasjoner - Ulike typer merkeassosiasjoner - Egenskaper ved assosiasjonsnettverk - Måling av merkeassosiasjoner - Utvikling av merkeassosiasjoner - Norsk case-oppgave 4. Merkeposisjonering - Hvordan identifisere en optimal posisjon - Taktisk og strategisk posisjonering - Produktmerker versus bedriftsmerker (corporate brands) - Norsk case-oppgave 5. Ekstern kommunikasjon - Prinsipper for integrert kommunikasjon - Valg av merke-elementer - Utvikling av kreativ strategi - Basert på posisjoneringen - Rollefordeling i kommunikasjonsmiksen - Spenningen mellom fokusering og kreativitet - Testing/effektmåling - Norsk case-oppgave 6. Intern kommunikasjon - Utvikling av merkekultur - Etterlevelse av kjerneverdier - Måling av etterlevelse - Norsk case-oppgave 7. Merkeutvidelser og merkeallianser - Typer merkeutvidelser - Typer merkeallianser - Potensielle gevinster og fallgruber - Suksessfaktorer - Norsk case-oppgave 8. Merkerelasjoner og merketracking - Typer relasjoner - Gevinster av merkerelasjoner - Utvikling av relasjoner - Systemer for merketracking - Norsk case-oppgave 9.Merkevarebygging og bærekraft. 10.Oppsummering - Repetisjon av hovedmomenter - Stort case som integrerer tema fra hele kurset.
Læringsmål
Kunnskaper Kurset skal gi studentene oppdatert forskningsbasert kunnskap på følgende temaområder: - Betydningen av merkevarer og merkevarebygging for bedriftens lønnsomhet - Gjeldende metoder for analyse av kundebasert merkeverdi - Fremtredende teorier om hvordan utvikle kundebasert merkeverdi i forbruker- og bedriftsmarkedene, både i etablerte foretak og bedrifter i oppstartsfasen - Koblingen mellom merkevareteorier og relaterte fagområder/teorier - Metodikk for monitorering av kundebasert merkeverdi Ferdigheter Emnet skal gjøre studentene i stand til å: - Analysere og forstå verdi-driverne i merkevarer, både i forbruker- og bedriftsmarkedene - Definere en tydelig og effektiv merkeposisjonering - Integrere bærekraftsaspekter i merkeposisjoneringen - Planlegge prosesser for utvikling av kundebasert merkeverdi, også for helt nye produkter og tjenester, og spesielt for merkevarer med bærekraftsprofil - Måle/monitorere utviklingen i kundebasert merkeverdi Generell kompetanse - Kurset gir studentene trening i å anvende forksningsbasert kunnskap på praktiske problemstillinger knyttet til verdiskaping - Studentene får trening i å samarbeide og presentere et prosjektarbeid muntlig, i et format som ligner praksis i næringslivet.