MET3001 - Kvantitative og kvalitative metoder

Karakterfordeling

ABCDEF251048131133

Semester

Faglig Innhold

- Utvikling av problemstillinger i empiriske undersøkelser; - Kvantitative og kvalitative undersøkelsesdesign; - Spørreskjemaundersøkelser; - Deskriptiv statistikk; - Hypotesetesting og slutningsstatistikk; - Korrelasjonsanalyser; - Variansanalyse; - Regresjonsanalyse; - Kvalitative intervjuer og fokusgrupper; - Observasjon og dokumentanalyser; - Analyser av kvalitative data; - Validitet og reliabilitet; - Tolking og drøfting av data; - Introduksjon til "Big data" i økonomifagene; - Etiske problemstillinger i empiriske undersøkelser.

Læringsmål

Kunnskaper Etter endt kurs skal studentene ha tilegnet seg kunnskap om hvordan man gjennomfører og anvender empiriske undersøkelser innenfor økonomiske/administrative fagområder. Dette innebærer kunnskap om: - Ulike typer problemstillinger og hvordan disse legger premissene for den videre undersøkelsesprosessen; - Kvalitative og kvantitative undersøkelsesdesign og tilhørende metoder for datainnsamling; - Grunnleggende metoder for analyse av kvalitative og kvantitative data; - Kriterier for å vurdere kvaliteten i empiriske undersøkelser; Ferdigheter Etter endt kurs skal studentene kunne anvende tilegnet kunnskap i arbeidet med å gjennomføre empiriske undersøkelser med bruk av kvantitative og/eller kvalitative metoder. Herunder ligger å kunne anvende kunnskapen til å: - Utføre analyser i og tolke resultater fra statistiske programvare; - Vurdere validitet og reliabilitet i empiriske undersøkelser; - Rapportere og kommunisere konklusjoner fra faglige problemstillinger og analyser. Generell kompetanse: Gjennom kurset skal studentene ha opparbeidet et faglig grunnlag for valg av metodisk tilnærming i empiriske undersøkelser, innhenting og analyse av data, utviklet evne til kritisk metoderefleksjon samt å kunne se emnet i et større samfunnsperspektiv.

Lenker