Faglig Innhold
Verdensveven (WWW) brukes nå som en plattform for sofistikerte interaktive applikasjoner som spenner fra nettbutikker og kartløsninger, til nesten alle typer moderne digitaletjenester, som strømming, nyhetkanaler eller sosiale medier. Dette emnet fokuserer på utviklingen av brukergrensesnittdelen av en webapplikasjon (også kjent som klientside, eller front-end, eller enklere sagt webdesign). Emnet introduserer de grunnleggende språk brukt for å lage webapplikasjoner, nemlig HTML og CSS. Moderne nettapplikasjoner er imidlertid svært interaktive, og bruker JavaScript for å programmere denne interaksjonen med brukeren. Derfor gir emnet en introduksjon til JavaScript, skriptspråk for nettsideutvikling (nå for tiden også brukt til serversideprogrammering, som NodeJS), og vil dekke følgende: - Strukturering av nettsider med HTML (HyperText Markup Language) - Styling og oppsett med CSS (Cascading Style Sheets) - Lage interaktive nettsider med JavaScript Grunnleggende JavaScript-programmering Funksjoner, objekter og klasser Betingede utsagn og løkker Arbeide med DOM (Document Object Model) Håndtere hendelser Web APIer (for eksempel for lagring på klienten) Feilhåndtering og feilsøking - Grunnleggende JavaScript-programmering - Funksjoner, objekter og klasser - Betingede utsagn og løkker - Arbeide med DOM (Document Object Model) - Håndtere hendelser - Web APIer (for eksempel for lagring på klienten) - Feilhåndtering og feilsøking
Læringsmål
Kunnskap - Har grundig kjennskap til nøkkelbyggesteinene i JavaScript og web-APIer som brukes med JavaScript, hovedsakelig DOM - Forstå den grunnleggende teorien bak Objektorientert programmering (OOP) og hvordan dette forholder seg til JavaScript - Har kjennskap til håndtering av feil og til feilsøking i nettleseren Ferdigheter - Kan lage enkle interaktive og dynamiske nettsider ved hjelp av JavaScript, HTML og CSS - Kan løse enkle programmeringsoppgaver i JavaScript Generell kompetanse - samarbeide om å løse webprogrammeringsoppgaver - vise forståelse av det du har lært gjennom å anvende disse kunnskapene til å løse programmeringsoppgaver, samt gjennom å diskutere, forklare og eksemplifisere - forklare og argumentere for tilnærmingen som du har valgt for å løse en webprogrammeringsoppgave