Faglig Innhold
Kurset gir en innføring i systematisk, kunnskapsbasert folkehelsearbeid. Et overordnet mål er at studentene skal bruke det de lærer i kurset til å arbeide med en av dagens folkehelseutfordringer og innsats innenfor et avgrenset tema. Tema identifiseres i samarbeid med praksisfeltet og faglærere på kurset. Studentene kan dermed bidra til dagens folkehelsearbeid og samtidig bli godt rustet til å håndtere fremtidas folkehelseutfordringer. Verdien av kunnskapsbasert praksis og nyttige verktøy for å sikre slik praksis vektlegges gjennom hele kurset. Kurset har fokus på systematiske arbeidsprosesser, for eksempel Trøndelagsmodellen for folkehelsearbeid, som består av kartlegging av folkehelseproblem, planlegging, utvikling og implementering av innsatser, samt evaluering og forbedring av slike.
Læringsmål
Etter fullført emne kan studenten: Generell kompetanse: - På en systematisk måte vurdere behov for helsefremmende og forebyggende innsats innenfor en definert folkehelseutfordring og bidra i planlegging, gjennomføring og evaluering av slik innsats - Legge frem viktige elementer av en problemstilling innen folkehelsearbeid på en samlet og oversiktlig måte Kunnskap: - Gjøre rede for hensikt, sentrale virkemidler og metoder innen kunnskapsbasert folkehelsearbeid - Gjengi hovedtrekk i hvordan folkehelsearbeid organiseres og reguleres - Gi eksempler på folkehelseinnsats i et lokalsamfunn - Gjøre rede for sentrale problemstillinger i planlegging og implementering av innsats for folkehelse Ferdigheter: - Benytte modeller for systematisk folkehelsearbeid i konkrete problemstillinger - Innhente og vurdere informasjon om mål på helse og forekomst av sykdom - Innhente forskningsbasert kunnskap om innsats for folkehelse og vurdere kunnskapens pålitelighet, samt vurdere relevans og gjennomførbarhet av innsats for en bestemt gruppe eller befolkning - Vurdere evalueringstyper og valg av studiedesign ved evaluering av folkehelsetiltak - Vurdere ulike tilnærminger og virkemidler for å involvere brukergrupper og aktører i beslutnings- og endringsprosesser - Vurdere fordeler, ulemper og etiske problemstillinger ved ulike virkemidler innen folkehelsearbeid