BI3061 - Biologisk oseanografi

Karakterfordeling

ABCDEF0269400

Semester

Faglig Innhold

Emnet introduserer studentene for biologisk oseanografi. Emner som dekkes inkluderer: Marint liv i havet, biokjemiske tilpasninger til miljøvariabler, livshistoriske egenskaper, reproduksjon, hydrografi, havgeografi, vannmasser, sjøvannskarakteristikker, strømsystemer, termohalin sirkulasjon, havtransportbelte, dyp- og bunnvanndannelse, Ekman transport, marin optikk, primær og sekundær produksjon, tilgjengelighet og begrensning av næringsstoffer, sykling av næringsstoffer, global karbonfluks, mikrobiell sløyfe, biologisk karbonpumpe, bolig, marginale hav, havdivisjoner, havbunnen og kontinentale marginer, påvirkning av klimaendringer, overgjødsling, utnyttelse av havet, trofiske interaksjoner, planktonsamfunn, bentiske økosystemer, sedimentegenskaper, dyphavshabitater, prøvetakingsteknikker, benthopelagisk kobling, nekton.

Læringsmål

Kunnskap: - Studentene skal kunne gi hoveddefinisjoner og forklare sentrale begreper innen biologisk oseanografi med egne ord. - Studentene skal få kunnskap om viktige havmiljøer og økosystemer og skal trene på å beskrive havets nøkkelrolle i jordens miljø. - Studentene skal være klar over virkningen av biotiske og abiotiske faktorer på marine organismer og kunne beskrive potensielle trusler om klimaendringer, forurensning og høstingsaktiviteter for det marine miljøet. Ferdigheter: - Studentene skal få kompetanse i å beskrive koblingen mellom hav og atmosfære og hvordan havets kjemiske og fysiske egenskaper kan påvirke livet i havet. - Studentene skal forklare og diskutere hvordan abiotiske forhold påvirker forholdet mellom marine organismer og deres miljø og hvordan marine samfunn reagerer på endringer i biotiske og abiotiske forhold. Generell kompetanse (holdninger): - Studentene skal utvikle vitenskapelige, analytiske ferdigheter og praksis for å bidra aktivt i vitenskapelige diskusjoner. - Studentene skal utvikle distinkte, objektive evalueringskriterier. Ved å bruke disse kriteriene på egne skriftlige rapporter og muntlige presentasjoner, vil studentene forbedre sine skrive- og presentasjonsevner. - Studentene bør oppmuntres til å kommunisere med fagfeller fra tilgrensende fagdisipliner og bli trygge på å reflektere vitenskapelig innhold og utvikle kritiske synspunkter.

Lenker