PSY3101 - Forskningsmetode - kvalitativ

Karakterfordeling

ABCDEF12815000

Semester

Faglig Innhold

Emnet bygger på tidligere innføringer i datainnsamlingsmetoder og forskningsstrategier i kvalitativ forskning. Emnet går i dybden innen flere kvalitative forskningsretninger og -metoder, der studentene får en mer grunnleggende forståelse av tolkningsstrategier og de språklige, kulturelle og historisk forankringene av disse metodene. Kurset begynner med en innføring i ulike hermeneutiske strategier, for deretter å gi en grundig innføring i fenomenologien, både som vitenskapsteoretisk posisjon og som metode. I denne sammenheng står problemstilling, hypotesedannelser, logiske slutninger og definisjonsformer sentralt. Videre vil kurset gi teoretiske og praktiske innføringer i aksjonsforskning, tematisk innholdsanalyse, narrative analyser, diskursanalyser og posisjoneringsteori i tillegg til Grounded Theory i kombinasjon med programvare. Kurset vil ta utgangspunkt i problemstillinger den enkelte student ønsker å arbeide videre med.

Læringsmål

Kunnskap: - Studenten har ervervet avanserte kunnskaper og en spesialisert innsikt i kvalitative forskningsstrategier - har inngående kunnskaper om de vitenskapsteoretiske begrunnelsene for de kvalitative metodene - vet om de faglige implikasjonene ved anvendelsene av kvalitative metoder og kan argumentere for deres eventuelle relevans i løsningen av aktuelle samfunnsspørsmål. Ferdigheter Studenten: - kan anvende kvalitative metoder på en begrunnet måte innen aktuelle undersøkelser innen psykologi - kan på et selvstendig og kritisk grunnlag analysere og ta stilling til hvordan et kvalitativt forskningsdesign skal utformes - kan gjøre et effektivt valg av forskningsmetode på bakgrunn av og tilpasset den aktuelle problemstillingen - kan analysere og skjønne nye kvalitative metoder og vurdere nytten ved dem på en kritisk og selvstendig måte - kan på et selvstendig grunnlag vurdere forskningsetiske implikasjoner av selve metoden som anvendes for de som er involvert, men også når det gjelder egen forskningsetisk etterrettelighet Generell kompetanse Studenten: - har opparbeidet en generell kompetanse til å tenke prinsipielt og logisk omkring en problemstilling knyttet til kvalitative metoder, - har opparbeidet en evne til å anvende systematiske tolkningsstrategier - kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger knyttet til kvalitative metoder - kan anvende kunnskapene og ferdighetene inne kvalitativ metode på avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter - kan formidle sitt arbeid, og beherske fagets uttrykksformer på en forståelig måte - kan kommunisere bredt det mest sentrale i de faglige problemstillingene, analysene og konklusjonene - kan bidra til nytenkning i bruken av kvalitative metoder og dermed være aktiv i innovasjonsprosesser.

Lenker