Velkommen til nye grades.no!

Har du ris, ros, eller andre tilbakemeldinger? Vi ønsker gjerne å høre hva du mener!

PSY3101 - Forskningsmetode - kvalitativ

Karakterfordeling

Semester

Faglig Innhold

Emnet bygger på tidligere innføringer i datainnsamlingsmetoder og forskningsstrategier i kvalitativ forskning. Emnet går i dybden innen flere kvalitative forskningsretninger og -metoder, der studentene får en mer grunnleggende forståelse av tolkningsstrategier og de språklige, kulturelle og historisk forankringene av disse metodene. Kurset begynner med en innføring i ulike hermeneutiske strategier, for deretter å gi en grundig innføring i fenomenologien, både som vitenskapsteoretisk posisjon og som metode. I denne sammenheng står problemstilling, hypotesedannelser, logiske slutninger og definisjonsformer sentralt. Videre vil kurset gi teoretiske og praktiske innføringer i aksjonsforskning, tematisk innholdsanalyse, narrative analyser, diskursanalyser og posisjoneringsteori i tillegg til Grounded Theory i kombinasjon med programvare. Kurset vil ta utgangspunkt i problemstillinger den enkelte student vurderer å arbeide videre med i sitt masterprosjekt.

Læringsmål

Kunnskap Studentene har ervervet en bredt repertoar og en god forståelse av kvalitative forskningsstrategier. Ferdighet Studentene kan på et selvstendig grunnlag ta stilling til hvordan et kvalitativt forskningsdesign skal utformes, samt kunne gjøre et effektivt valg av forskningsmetode på bakgrunn av og tilpasset den aktuelle problemstillingen. Generell kompetanse Studentene har opparbeidet en generell kompetanse til å tenke prinsipielt og logisk omkring en problemstilling, samt en evne til å anvende systematiske tolkningsstrategier.

Lenker